"salah satu rahmat allah kepada tentera badar adalah mengantuk dan terlena,apabila mereka terjaga daripada tidur,perasaan takut hilang maka keberanian mendatang....dalam kehidupan ini jangan anda terlalu bermain dengan perasaan......."

The Prau of Silent Soul,faisal tehrani

Category:

Kabus perjalanan..hal masa depan

Tangan bergetar,mulut menggumam,isyarat satu petanda yang akan berlaku.Mudah cerita mcm ni..

Satu mlm yang cukup nyaman,lori mcm gajah berlaga dengan civic,comel mcm kancil.Sekilas pantas terpampang depan mata.Turun2 je,dengar suara emak sedang nazak,dalam keadaan yang cukup dahsyat ngerinya..

"Argh...argh....argh......"

Lembut,perlahan,menusuk relung hati,

Kaki abah kat atas,kepala kat bawah,terburai nampak seketul otak.Berlumur dan terus mengalir darah pekat,jatuh tumpah menyembah bumi.Laungan jeritan tiga orang anak meminta tolong,memecah sepi.Dekat dan terus menghampiri,mimpi ngeri nampak sendiri.

Inilah yang dikatakan saat nyawa dicabut.Imaginasikan,si anak itu adalah kita,ataupun si abah itu sendiri.

Islam boleh diwarisi,namun iman tidak sama sekali.Khabar ini telus melihatkan bersimpang siurnya bangkai hidup di sana sini.Jantung berdegup dan nadi berdenyut,tp roh mati luput.Jom ambil ibrah dari ikan.

Ikan ni,tidak sama sekali menjadi masin bila masih mampu berenang di dalam air.Namun,bila dilumur dgn garam di depan kuali,pasti lidahkan terasa masin.Inilah yang dikatakan,bila nyawa sudah sampai tarikhnya.

Analogi mudah,takutkan patung ayah singa,ataupun anak singa yang masih hidup?Kita sendiri faham,tp kita faham dgn menggunakan akal,bkn dgn hati.Faham ni sbenarnya dengan otak ke,dengan hati..

Sebab tu la,ramai perokok faham bahaya rokak,siap boleh bg seminar lagi,tp mereka faham dgn akal,bknnya dengan ni(menunjuk tepat ke arah hati).Rujuk firman tuhan juz7,

"Sesungguhnya,ramai manusia dn jin terhumban di dalam jahannam,krn mrk ada hati,tp tak digunakan utk memahami,ada telinga,tp tak digunakan utk mendengar,ade mata,tp tak digunakan utk melihat..."

Benarlah kata2 Allah yang Agung
Justeru,kun minal musyammirina ilal jannah,ilal liqo...

-Kelibat bayang2 Arshavin-

Comments (0)

Post a Comment